15-16 EYLÜL SİVRİHİSAR HAVA GÖSTERİLERİ

2018 SİVRİHİSAR HAVA GÖSTERİLERİ 

Bu fotoğrafı daha önce ziyaretimde çekmiştim. Sayın Ali İsmet bey ve ailesi çok misafirperverler ve yine çok iyi vakit geçirmiştim.
Hava gösterileri ise çok güzel çok keyifliydi. Ben bütün Pazar günümü Sivrihisar'da geçirdim. Hem havacılığı sevenler  hem de klasik pazar rutininden kurtulmak için gelenlerle yaklaşık 30.000 kişi katılmış. Geçen yıl Atak T-129 vardı ama benim fotoğraf makinem yoktu çekememiştim. Bu yıl Atak yoktu ama Solo Türk vardı :)

Ali İsmet bey, Semin Hanım mükemmel uçtular. Solo Türk biraz erken ayrıldı sanki, iniş takımları açık tono atmadılar mesela yine de gösterileri mükemmeldi.

Amerikan P-51 Mustang, T6 Texan, deniz kurtarma uçağı PBY Catalina, serbest paraşütçüler, Boeing Stearman'lar, MD-500 helikopter, F-16 Solo Türk ile dolu dolu geçen ve havanın da sanki bu güne özel olarak açık, bulutsuz olduğu bir günde bu uçaklar gökyüzünde dans ettiler.

P-51 çok güçlü bir uçak, sesi tabi ki jet motorlu bir uçak kadar yırtıcı değil ama piston motorlu bir uçağa göre vahşi! Çok güçlü çok çevik. 

Bu uçağın 2.Dünya savaşındaki rakipleri Alman FW-190, BF-109'lar la havadaki kapışmaları kim bilir nasıldı? Başımın üstünden 600 km hız ile geçince acaba 2.Dünya savaşında bu uçakların dog fightları nasıldı diye düşündüm ve keşke bir de Alman Fw-190 bir yerlerden çıksa da gelseydi :)

Görüldüğü üzere 8 tane "kill mark" var. Yani bize gösteri yapan P-51 nam-ı değer "Ferocouis Frankie" 8 Alman Hava Kuvvetleri savaş uçağını düşürümüş.
P-51 ve T6 kol uçuşunda.
T6 Texan pilotu sayın Mark Murphy fotoğrafçıların olduğu noktanın üstünden uçarak çok keyifli ve heyecanlı anlar yaşattı.


Ali İsmet bey ve kızı Semin Hanım ayrı ayrı uçtular. Kol uçuşunda beraber görmeyi çok isterdim, Ali İsmet bey uçağı "Mor Menekşe" ile adeta tek vücut oluyor, sanki uçağı bir parçası gibi. Tek kelime ile kusursuz.
Her açıdan alttan,üstten,yandan,inerken,kalkarken Mustang'i fotoğrafladım. Bence oldukça güzel yakalamışım :) 
Mustang Türk Hava Kuvvetleri envanterine hiç girmemiş. Aynı dönemin bir başka uçağı olan P-47 Thunderbolt envanterimizde uçmasına rağmen P-51'ler uçmamış.  

Solo Türk ilk kez Sivrihisar'da uçtu. Sesten hızlı uçtuğu için önce uçağı görüyorsunuz sonra sesi duyuyorsunuz. Solo Türk günün son uçuş performansını yaptı. Sanırım en çok beklenen gösteriydi. 
Ve ikili kolda uçan Boeing Stearman'lar. Çift kanatlı oldukça karizma uçaklar. Bence uçma hissini en çok veren uçaklar onlardı. Açık kanopi, çift kanatlar, sabit iniş takımları :))
Diğer uçaklara göre daha yavaşlar, daha sessizler ama daha karizmalar.
Ülkemizin en yaşlı uçaklarıydılar ama artık 1940 model DC-3 var. İkiz boeing'ler ise 1941 modeller. 

2.dünya savaşının arama-kurtarma uçağı PBY catalina ve T6 beraber uçtular. Catalina hem karaya hem de denize inebiliyor. Denize düşen uçaklardaki pilotları kurtarmak için gövdesi tekne şeklinde yapılmış. Tekerlekleri de içeri katlanıyor. Kanatları tekne yapısına uygun olarak gövdenin üstünde,motorları da sudan etkilenmemesi için gövde üstünde. Diğer pervaneli uçaklarda motor burunda yer alır. Catalina'da gösterilere renk katan önemli bir uçaktı. 

  T6 Mark Murphy tam üstümüzden geçerken :) o kadar hızlı oldu ki makinem netlik ayarını yapamadı :)
P-51'den başka bir poz :)

Ülkemizin ilk kadın akrobasi pilotu Semin Öztürk yine mükemmeldi. Uçarken -3G, +7G basınçlarına maruz kalıyor. G-Suit yok, uçağındaki koltuk F-16 gibi eğimli değil, lövye ortada, fly by wire sistemi yok. Bütün bunlar olmadan hissettiği basınç ve yaptığı hareketler inanılmaz ötesi :) İzlerken etkilenmemeniz mümkün değil. Semin Hanım ve Ali İsmet Beyin uçakları Pitts marka akrobasi uçağı. Kanatları tahtadan, tek motorlu,iniş takımları sabit. O kadar güzek uçuyor ve manevraları ustalıkla yapıyor ki aslında inanılmaz zor olan bir işi çok kolay gösteriyor. Tabi ki binlerce saatlik emek, çok çalışma, çok sevmek, tutku olmazsa olmaz. Ayrıca uçağının boyası çok güzel, en güzelde kanadın üstündeki ay yıldız :) 

T6 Texan "Happy Hour".
T6'lar Türk Hava Kuvvetlerinde görev yapmış uçaklardan. 1948 yılından 1974 yılına kadar pilotlara tekamül eğitimi vermiş. Happy Hour'da uçan diğer bir pilotta işte bu tekamül eğitiminde uçan Emekli Kaptan Pilot Necmi Şen bey. Tam 53 yıl önce 147 saat 45 dakika uçarak T6'yla tekamül eğitimini tamamlamış. Ve aradan geçen 53 yıl sonra yeniden T6'yla havalandı. Necmi Kaptanın toplam uçuş saati de 148 saat 5 dakika oldu :) 
Mükemmel bir hikaye değil mi, bence bu organizasyonun en iyi olayı buydu işte!
Necmi Kaptanın kendi duygularıyla anlattığı bu özel uçuş bu linkte mevcut. 

Tabi ki iki efsane uçak kolda beraber uçmaz mı?

MD-500 helikopter'i unutmadım tabi ki :)

Kapanışı ise Türk  Hava Kurumu paraşütçüleri yaptılar. 

Sonuç: Ülkemizde keşke daha çok havacılık organizasyonları yapılsa. Uçuş gösterileri sınırlı, havacılık meraklıları belirli organizasyonlar dışında katılamıyorlar.
 2018 Sivrihisar Hava Gösterileri mükemmeldi. Organizasyon çok büyük ve profesyoneldi. 
 Sayın Ali İsmet bey ve ekibine teşekkür ederim.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türk Yıldızları ve SoloTürk

2019 SİVRİHİSAR HAVA GÖSTERİLERİ

SİVRİHİSAR HAVACILIK GÖSTERİLERİ 2020