Türk Yıldızları ve SoloTürk
Çok iyiler, hatta oldukça iyiler.
İki ekibin de gösterileri kusursuz ve mükemmel, çünkü mükemmel uçmak zorundalar, gösteri sırasında yapılan ufak bir hata çok büyük kayıplara yol açabilir. İki ekipte hava akrobasi gösteri takımı, ikisi de uçuyor tabi ama ne farkları var derseniz, hemen yazayım:))
Uçak Tipleri ve Boyaları
Öncelikle Türk Yıldızları NF-5A savaş uçaklarıyla uçuyor. F-5 savaş uçakları Amerikan Northtrop
firması tarafından üretilmesine rağmen, Türk Yıldızları, Hollanda Kraliyet Hava Kuvvetleri için Northrop Grumman lisansıyla üretilen NF-5A/B tipi uçaklarla uçuyor. Çünkü bu uçakların uçuş sistemleri ve motor güçleri daha iyi.
Bu resimde gördüğünüz boyasız bir NF-5B, uçak Türk Yıldızları gösteri ekibine alındıktan sonra boyanıyor ve şöyle oluyor:
Kırmızı-Beyaz :) Sadece gövde ve kanatlar değil gövde altı da boyanıyor.
Türk Yıldızlarının boyası oldukça güzel, gözü yormayan ve Türk Bayrağımızın renklerinden oluşuyor. Bu arada Türk Hava Kuvvetlerinden F-5 savaş uçakları emekli edildi, artık sadece Türk Yıldızları F-5'ler ile uçuyor, F-5'ler aktif savaş uçağı günlerini tamamladı sadece akrobasi amaçlı uçuyor.
Peki ya SoloTürk?
Solo Türk ise daha gelişmiş bir savaş uçağı olan Block 30 tipi olan F-16/C ile uçuyor. SoloTürk, geçen yıllarda Block 40 tipi uçaklarla uçuyordu ama, bu yıldan itibaren uçak tipi değiştirildi ve Block 30 tipi uçakla uçmaya başladı.
F-16 savaş uçağı da F-5'ler gibi Amerikan yapımı. Türk Hava Kuvvetlerinde F-16'lar aktif olarak kullanılmakta, SoloTürk'ün uçtuğu F-16'da aktif bir savaş uçağı,sadece üzerinde boyası var. Gövde üstü ve gövde altı boyası birbirini çok iyi tamamlıyor.
Gövde altında ay-yıldız var. Sadece "ay" şekli tam değil, ama yarım kalan kısmını da göz tamamlıyor. Oldukça etkileyici, ama benim en sevdiğim yer kanatlar üstünde olan gizli kartal:) sadece ters ışıkta ortaya çıkıyor.
İki ekibin de uçak boyaları oldukça güzel, gökyüzünde kendisini hemen belli ediyor, gözü yormuyor, kolay seçilebiliyor ve etkileyici.
Peki ya Gösteri ?
Türk Yıldızları bu yıl 6'lı kolda uçarak akrobasi yapıyorlar. 6 uçak ama sadece 1 uçak gibi hareket ediyorlar. Oldukça zor,çok ciddi konsantrasyon gerekiyor. Gösteri bitene kadar dikkatinizi toplamanız ve dağıtmamanız gerekiyor. Jet pilotluğu zaten çok zor iş bir de akrobasi pilotluğu daha da zor:)
Gösteri yaparken uçakların teknik özellikleri, uçuş dinamikleri de çok önemli oluyor.Türk Yıldızları uçarken "flare" adı verilen füzelerden kaçmak için atılan yüksek ısılı alev topunu kullanamıyor çünkü F-5'lerde böyle bir olay yok:(
Uçakların daha iyi izlenebilmesi için dumanlar ise gösterilerin olmazsa olmazı. Yine de kesişim hareketleri, hep beraber yapılan tono hareketleri,mükemmel zamanlamalar ve ekip ruhu biz izleyicilere mükemmel bir gösteri sunuyor:)
SoloTürk
SoloTürk ismi gibi yalnız gösteri yapan bir ekip. Havada bir uçak ve bir pilot var. Gösterilerinde duman ve flare kullanabiliyor.
Ses hızına yakın uçma, alçak ve hızlı geçiş, yüksek G manevralı hareketleri, gökyüzünü yırtan güçlü motor sesi, SoloTürk gösterisinde heyecanlı anları oluşturuyor.
Yerden yükseklik 1 metre:) 2014 yılı İngiltere'de yapılan hava gösterisinde SoloTürk'ün yaptığı iniş:)
Gösteri sırasında pilotla telsiz bağlantısı yapılarak canlı canlı kokpite bağlanabiliyoruz.
Kokpitler
Kokpitler ise farklı. F-5 savaş uçağında kumanda kolu ortada, gaz kolu sol elinizin altında, kumanda kolunun ortada olması uçağın kontrolünü sağlamak için daha çok efor sarfetmenizi sağlıyor, zira F-5'lerde "fly by wire" sistemi yok:( F-5'in kokpit genişliği çok dar değil, ama kanopi kapanınca görüş açısı sanki biraz az gibi :))
F-16'da öncelikle 30 derecelik açıyla yerleştirilmiş koltuk iyi bir kanopi ilerlemesi olmuş, üstelik yüksek G manevralarında pilotun 1,5 g daha az etki hissetmesini sağlıyor:) Kumanda kolu sol elinizin altında ve kanopide bir de dirseklik var. Yine yüksek G manevraları sırasında uçağın daha rahat kontrol edilmesini sağlamak için konulmuş, çok akıllıca! Tabi, ""fly by wire" sistemi de uçağın daha rahat kontrol edilmesini sağlıyor. Ayrıca kanopi kapanınca görüş açısı çok net çünkü kanopi "bubble" yani kabarcık şeklinde dizayn edilmiş.
Simülatörde uçmak ise anlatılmaz....
müthiş bir duygu :))
Sonuç: İki ekipte bizimdir, ikisinin birbirinden tabi ki farkları vardır, yine de ayrım yapmak olmaz :)))
bütün fotoları ben çektim :))
TEŞEKKÜR EDERİM.
Yorumlar
Yorum Gönder